Tuesday, September 6, 2011

aku ingin pulang

aku ingin pulang
bersama kenangan semalam
yang selalu hadir dalam mimpiku
membuat aku kecewa gelisah
pada dosa kesilapan lalu
pada langkah yang membutakan
ya Allah tolonglah hambaMu ini


aku ingin pulang
padamu ayah
disaat kubisikkan bisa kerinduan
yang telah lama kukuburkan
dikala daku ingin menyendiri
diatas celarunya lamgkah kakiku
menusuk kalbu durja
pada kemaruk nafsu kelam
aku rindu padamu ayah


aku ingin pulang
padamu emak
menziarahi persemadianmu
dikala aku terlena
membutuhkan segala keringat senja
demi satu impian
yang sudah lama terlepas
dikala kasihku terpahat utuh
berdendangkan air mata kasih
pada kenangan indah itu
aku rindu padamu emak


aku ingin pulang
padamu abang
disaat rinduku pudar
pada janji dan kasih luhur
berselimutkan kasih persaudaraan
berlantaikan dendam lara
pada kemuliaan kasihmu
membuat serabutku kucar
pada belas kasih diantara kita
kekal utuh
mencarik segala kenangan
buatmu abangku


aku ingin pulang
padamu kakak-kakakku
sunyi rasa hati ini
sakit dan memedihkan 
derita segala kesal
membuat rinduku lena kelam
terpaut pada ranting-ranting kusam
lemah dan tak bermaya
sebak menyahut laungan kasih tulus
hingga aku kecewa sangat
pada jalan hidup ini
pada saat perpisahan kita
diatas kesilapan dusta
dijajah kerinduan kasih derita
pada suatu dosa lalu
yang tak akan berulang-lagi
buatmu kakak-kakakku


aku ingin pulang 
padamu adik-adikku
apa khabar kamu sayang?
air-mata abang sering menitis rindu
acap-kali sebak menemani
berbenihkan kasih yang tulus
berpaut erat pada keredhaan Allah
mendoakan senyum tawa kalian
dalam pelukan rindu semalam
ya Allah..
hambaMu ini rindukan kasih itu


aku ingin pulang
padamu anak-anak buahku
moga Allah rahmati kalian
dibawah lindungan kasih Allah
pada tali-tali ukhuwah saudara
pada warisan darah keturunan
penuh sopan melangkah
yang kita warisi dari dahulu
pada benih-benih kemesraan takwa
bersalutkan iman keredhaan


aku ingin pulang
padamu saudara darahku
padamu rakan teman seperjuangan
pada rasa kerinduan yang melarat
mencengkam kasih tulusku
yang tak akan pudar selamanya
kerna
kenangan kita masih utuh disini
disaat rinduku membara suci
pada tali ukhuwah 
berdendamkan tangis pilu
kekal utuh selamanya


aku ingin pulang
dengan azam yang padu
disaat taubatku menyusul sesal
dikala sujudku terlalu panjang
mengharap suatu keredhaan
suatu kasih sayang tulus
pada doa-doa yang terbuka hijabnya
pada sentuhan redha kasih Allah taala
kembali melangkah indah
memuliakan segala derita
yang ada hikmah disebaliknya
diatas ujian dan dugaan
pada setiap hamba Allah
yang sentiasa berharap
dibawah lindungan kasihNya
kekal bersemi selamanya...


Ya Allah...
ampunkanlah hambaMu ini.....
aku ingin pulang.........


(salam syawal..maaf zahir batin...pada ayah,emak,abang,kakak,adik,anak-anak buah,saudara darah,rakan sahabat dan alfatihah buat mereka yang telah kembali...kenangan yang ada,sukar sekali dilupakan....daku rindukan kalian.....)...2001...sejak arwah mak pergi.......sejak itu...aku tersisih diri....moga daku kembali....kepangkuan kalian...insya Allah...aamiin ya Allah...



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.