Monday, February 27, 2017

kau ingat kau siapa

kau ingat kau siapa!
ada nama
ada harta
ada pangkat
ada segalanya
kau tahu tak?
pernah ada jiwa yang meminta
pernah ada insan yang merayu
dikala jiwanya susah
disaat hatinya berduka
jiwanya mengadu pada mu
bukan jadi peminta sedekah
bukan menjual maruah
tapi
kau!
buat bodoh!
harta bukan segalanya!

kau ingat tak!
ada jiwa yang susah 
ada hati yang terluka
meminta pertolongan dari mu
menitis air matanya
hanya Tuhan yang tahu
kau!
pandang sebelah mata!
kau ingat kau siapa!

aku pemimpin
aku berpangkat
aku artis kegilaan
aku jutawan
aku segalanya
tapi
masih ada kesombongan!
masih ada kedayusan!
masih ada kerakusan!
kasihan sungguh kan!

nak membantu
nak menderma
nak menolong
papar-paparkan di serata dunia
kobar-kobarkan di seluruh tanah
biar mendapat pujian!
biar mendapat balasan!
biar-biar
ada aku kesah!
kasihan sungguh

ingat
asal-usul mu!
ingat
kau akan kembali
suatu masa nanti!
fikir-fikirkan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.